Luennoilla todettiin, että dokumentaatiota johtamisesta on jopa 6000 vuoden takaa ja Vanhassa testamentissa on esimerkkejä johtajuudesta, mutta varsinaisesti johtamista alettiin tutkia vasta teollisen vallankumouksen aikaan.  Teollinen vallankumous synnytti tarpeen tutkia johtamista ja sen keinoja parantaa liiketoimintaan.

Erilaisia teorioita alkoi muodostua. Tieteellinen liikkeenjohto, Byrokratiateoria ja hallinnollinen koulukunta olivat ensimmäisiä hallitsevia johtamisteorioita. Viitteitä näistä malleista on vieläkin havaittavissa tämän päivän johtamiskulttuurissa. Näissä teorioissa keskityttiin lähinnä vain liiketoiminnan tehostamiseen. Elton Mayo toi ensimmäisten joukossa johtamisajatteluun näkökulman ihmissuhteisiin panostamisesta. Hawthorne-tutkimuksillaan Mayo osoitti, kuinka ihmissuhdetoiminnan parantaminen yrityksen sisällä todella lisää työntekijöiden tehokkuutta.

Nykypäivänä ihmissuhdetoimintaan liiketoiminnassa ja johtamisessa panostetaan huimasti enemmän kuin 1800-luvulla tai 1900-luvun alkupuolella. Muun muassa CRM-ajattelun ja prosessijohtamisen yleistyminen siirtää ajatukset suhteiden kautta kehittyvään liiketoimintaan ja pitkäkestoisiin suhteisiin.

Johtamista voi toteuttaa monella eri tavalla, mutta tiettyä parasta tapaa on mahdotonta määritellä. Ihmiset toimivat aina muuttujana, joten myös johtamista täytyy mukauttaa tilanteeseen sopivalla tavalla. Vielä näinäkin päivinä tarvitaan esimerkiksi tieteellisen liikkeenjohdon mallin mukaista johtamista. Toisaalta esimerkiksi asiantuntijaorganisaatioissa johtaminen tapahtuu täysin eri tavalla kuin byrokraattisen organisaatiorakenteen omaavissa organisaatioissa.

Yleisenä trendinä tänä päivänä on arvostaa työntekijän sosiaalisia taitoja. Mielestäni myös hyvän johtajan tunnusmerkkeihin kuuluvat hyvät vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot. Jotta työntekijä voi toimia parhaalla mahdollisella tavalla, tulisi johdon ja työntekijöiden välillä olla mahdollisimman avoin kommunikaatio.

Johtamisen vastapainoksi on kehittynyt alaistaito-käsite, jossa painotetaan auttamisen halua, aktiivisuutta ja asennetta. Alaistaidoissa myös tärkeänä osana on vastaanottaa ja antaa palautetta. Myös johtajan rooli osana yhteisöä on korostunut, joten näin ollen palautteenanto ja vastaanottaminen helpottuvat ja tällä tavoin rakentuu avoin kommunikaatio organisaation sisällä.