Johdatusluennon jälkeen päästiinkin raapaisemaan pintaa yksilöiden ja ryhmien johtamisesta. Aihe olikin melko ajankohtainen tämänkin oppimispäiväkirjan osalta, sillä luennolla käsiteltiin ryhmän kehityksen vaiheita.

Tätäkin tekstiä kirjoitellessa ja luentokalvoja selaillessa on hauska havaita kuinka ryhmän kehityksen vaiheet istuvat tähän meidänkin tekemiseen, vaikka 3/4 meidän ryhmästä on tuntenut toisensa ennestään jo pitkän aikaa. Ryhmän muodostumisen vaiheessa ollaan epävarmoja tehtävästä ja omasta asemasta ryhmässä, sekä ryhmä on riippuvainen johtajasta. Kyllä kyllä, tutulta kuulostaa.

Tuskinpa tätäkään tekstiä tässä kirjoittelisin, jos meidän ryhmästä ei kukaan olisi ns. hypännyt puikkoihin ja lähtenyt ehdottamaan ryhmälle sääntöjä, sekä tekemään jakoa vastuualueista. Hyvä näin, sillä viime vuonna johtamisen perusteet jäivät itseltäni käymättä, kun ei kukaan ollut potkimassa takamukselle, että aloitahan se oppimispäiväkirjan kirjoittaminen. Ryhmässä oppimispäiväkirjan kirjoittaminen onkin mielestäni motivoivampaa: Tuskin kukaan haluaa tuottaa ryhmälleen pettymyksen jättämällä omat hommansa tekemättä, joku muuhan ne siinä tapauksessa joutuu tekemään.

Johtaminenhan lähtee havainnoinnista, oli kyse sitten yksilön tai ryhmän johtamisesta. Yleiset virheet havainnoinnissa olisi hyvä tietää isompien kompastuskivien välttämiseksi, eli lukemista riittää niin meille, kuin muillekin johtamisen perusteiden luennoilla penkkiä kuluttaville.