Viestinnällä on tärkeä rooli organisaatiossa.  Sen johtaminen voi vaikuttaa helpolta, mutta johtajan on otettava huomioon monia eri asioita, jotta viestiminen toimisi parhaalla mahdollisella tavalla. Ensinnäkin täytyy valita oikeat viestimiskanavat. On myös mietittävä mitä, miten ja kenelle viestitään.  Millaiset valinnat tehdään, vaikuttavat suoraan siihen, miten viestin vastaanottaja ymmärtää viestin merkityksen. Yleensä viestinnästä tulee mieleen vain sen verbaalinen puoli, mutta yhtä tärkeänä tai jopa tärkeämpänä pidetään nonverbaalista viestintää.

Organisaatiossa voidaan harjoittaa sisäistä ja ulkoista viestintään. Nimensä mukaisesti sisäinen viestintä tapahtuu organisaation sisällä. Sillä johdetaan ja ohjeistetaan henkilöstöä toimimaan halutulla tavalla. Ulkoinen viestintä on enimmäkseen yrityksen markkinointia. Sillä pyritään vaikuttamaan millainen kuva ihmisillä organisaatiosta on. Ihmisten jo syntynyttä mielikuvaa yrityksestä on vaikeaa muuttaa. Esimerkiksi Nordean Savo-Karjalan alueen aluejohtaja sanoi eräällä luennolla, että Nordean imago ihmisten mielissä on kylmä ja että Nordea on vain yrityksille suunnattu pankki. Tämä ei hänen mukaansa kuitenkaan pidä paikkaansa, mutta syntynyttä imagoa on hankala muuttaa, vaikka yritys tietoisesti sitä pyrkisi muuttamaankin.

Luennolla mainittiin, että Apollo 13 olisi hyvä elokuva katsoa johtamisen näkökulmasta. Otin tästä vinkin talteen ja katsoin kyseisen elokuvan viikonlopun aikana. Tom Hanksin esittämä Apollo 13:sta komentaja James ”Jim” Lovell ja Ed Harrisin esittämä lennonjohtaja Eugene Kranz toivat esiin hyvän johtajan peruspiirteitä. Jim Lovellin täytyi poistaa Ken Mattingly aluksen miehistöstä vain kaksi päivää ennen aluksen laukaisua, koska hänen epäiltiin olevan vaarassa sairastua tuhkarokkoon. Lovell kutsui koko miehistön paikalle ja kertoi kasvotusten kuinka asiat ovat ja että päätös oli hänen. Tällaisella viestinnällä hän lisäsi miehistön luottamusta itseensä, vaikka päätös olikin vaikea. Kun Apollo 13 joutui vaikeuksiin, lennonjohtaja Kranz kyseli, kuunteli ja hyödynsi asiantuntijoidensa mielipiteitä, mutta teki päätökset itse. Hän sai asiantuntijoistaan kaiken osaamisen irti, jotta Apollo 13 saatiin pelastettua. Hän myös osoitti pystyvänsä toimimaan kriisitilanteessa hyvänä johtajana ja esimerkkinä muille.

Luennolla keskustelimme myös siitä, voiko organisaatio oppia. Mielestäni organisaatio oppii yksilöiden kautta. Yksilöiden osaaminen siirtyy vähitellen organisaatiokulttuuriin ja sen kautta tietyt käytänteet ja tavat toimia kehittyvät ja muuttuvat, jota taas yksilöt hyödyntävät ja kehittävät tahallisesti tai tahattomasti. Kun työntekijä vaihtaa työpaikkaansa, tämä aineeton pääoma siirtyy työntekijän mukana organisaatiosta toiseen ja sitä voidaan hyödyntää uudessa organisaatiossa, joka taas jatkaa kehittymistään.