Organisaatiokulttuuri koostuu arvoista, artefakteista, sekä perusolettamuksista joilla yritys ilmaisee itseään ja joiden mukaan se ylipäätään toimii. Artefaktit ovat enemmänkin konkreettisia asioita, kuten työvaatetus, kalustus ynnä muu, kun taas arvot ja perusolettamukset ovat enemmänkin esimerkiksi henkilöiden, tai yhteisön keskenäisiä pelisääntöjä sekä uskomuksia.


Kaikille meille onkin varmaan tuttu asia, kuinka tietyissä baareissa, kaupoissa ja esimerkiksi junissa henkilökunta pukeutuu tiettyihin samanlaisiin asuihin ja että ravintoloiden ja kahviloiden sisustukset ovat suunnilleen samat samassa ketjussa. Myös organisaatioiden arvot ovat yleensä ainakin jossain määrin myös yhteisön ulkopuolelle näkyvissä, osittain esimerkiksi siten, että minkälaista asiakassegmenttiä ravintola itselleen hakee ja minkälaisiin asioihin yritys haluaa panostaa. Se mikä usein jää huomaamatta ovat organisaation perusolettamukset, jotka ovat suurelta osin tiedostamattomia asioita, jotka muokkaavat organisaation arvoja. Perusolettamukset eivät välttämättä ole aivan selkeitä myöskään organisaation yksilöiden toimintaan, ne voivat usein olla niinsanotusti kirjoittamattomia sääntöjä. Näihin jokainen on varmaan joskus töissä ollessaan törmännyt, jotkut asiat tehdään tietyllä tavalla, koska ne on aina tehty niin, ilman sen suurempia perusteluita.


Jokaisella organisaatiolla on omanlaisensa organisaatiokulttuuri. Kulttuuri vaikuttaa vahvasti organisaation toimintaan, niin johtamiseen kuin kaikkeen muuhunkin mitä organisaatiossa tapahtuu. Organisaatiokulttuuri on monen muuttujan summa ja sen muodostuminen voi viedä aikaa.